Søkemotoroptimalisering (SEO) kan være en forvirrende jungel av «krav». Metadata som ikke stemmer eller avvik i SEO anbefalingene. Det er ikke alltid godt å vite hva som gir best resultat og hva som skal til for å strukturere innholdet best mulig. Men jeg skal prøve å gi en kort og enkel guide på hvordan få en god SEO vurdering til å starte med. Dette vil også komme tydelig frem hvis du har en SEO utvidelse installert sammen med din WordPress webside. Jeg bruker mye Yoast SEO utvidelsen og kan anbefale denne. Den har en veldig enkel oversikt på tingene jeg skal gå igjennom under.
Vi «googler» ofte når vi skal finne utav ting, på jakt etter produkter eller finne tjenester. Derfor er god SEO veldig viktig for at siden din kommer opp og frem i søkeresultatene. Det er også viktig at en sjekker statistikk over trafikk og søke treff på siden. Dette kan fortelle deg om optimaliseringen er god nok eller om du bør endre og justere på noe. Men først, her er en god veiledning for å komme i gang.
En god sidetittel
En god sidetittel bør inneholde nøkkelord som du ønsker at besøkende skal finne siden din med. For eksempel vil en matblogg ønske å dukke opp i søkemotor med treff som skiller seg ut fra resten. Her kan tittelen hjelpe med å gjøre ditt innhold unikt.
Drømmekaken –flott kake med fem enkle steg
Vi bør tenke på hvordan andre skal kunne finne dette innholdet. Dette kakenavnet bør også være et fokusnøkkelord som går igjen i tekstutdraget senere. Fokusnøkkelord er veldig viktig å ha med i tittelen. Dette er en av de måtene Google vil vurdere sideinnholdet og hvor relevant det var for den som søkte etter «ordet» i søkefeltet.
Tekstutdrag
Sammen med en god tittel bør også den første teksten som vises i søkemotorene reflektere det du ønsker å kommunisere. Igjen tilbake til kakeoppskriften, så bør dette utdraget inneholde nøkkelordet som er navnet på kaken. Dersom du nøkkelordet finnes i både tittel og beskrivelse vil dette bli et mer nøyaktig treff. Dette vil forsterke søkeresultatet og kanskje matche søket med flere ganger. Dette hjelper på rankingen på siden og kanskje også etter en stund «foretrukket» av søkemotoren.
Unngå store endringer
Når du har opprettet en nettside, har du nok kanskje gjort noen valg i forhold til strukturen på permalenker, kategorier, prosjekter og lignende. Et eksempel er å ha artikler under en subkategori som «nettside/kategori/tittel». Spesielt om du har flere typer innhold på siden. Kanskje du har både /portfolio og /blogg. Når siden din er aktiv så opprettes det et nettstedskart og siden din vil være indeksert av eksempelvis Google. Dersom du med tiden ønsker å endre strukturen på permalenker, så bør du vurdere om dette kan skade siden. Det å gå fra nettside/kategori/tittel til nettside/tittel kan skade vurderingen av siden og føre til noen omdirigeringer eller ødelagte lenker som ikke er så heldig. Dette er noe du bør tenke på før siden publiseres.
Bilder med en tanke bak
Når du legger inn bilder på artikler, porteføljer og prosjekter, så må du sørge for at det inneholder metadata som tittel og alternativ tekst. God SEO på bilder gir også oppslag i søkemotorer, så dette kan være lurt å tenke på sammen med resten av innholdet. En god regel er at alt teller mot en samlet SEO score. Legger du litt ekstra innsats i tekst, tittel, metabeskrivelser, alt text, url osv, så vil du optimalisere innholdet for søk.
Lurer du på SEO eller andre ting som kan være med å bedre søkemotoroptimalisering for ditt innhold? Ta kontakt med meg på hallo@designverkstedet.no eller messenger og skjema her